Algemeen

Motor

De hybride bussen worden aangedreven door een elektromotor in plaats van een dieselmotor. De elektromotor levert 120 kW. Een voordeel van een elektromotor is wel dat dit vermogen beschikbaar bij alle toerentallen. Dit betekent dat er, in tegenstelling tot een normale bus, geen versnellingsbak nodig is waardoor er minder energieverlies is tussen de motor en de wielen. Tevens is de elektromotor krachtiger tijdens het optrekken dan een dieselmotor, waardoor er een minder grote en sterke motor nodig is voor dezelfde prestaties!

Remmen en optrekken

Tijdens het remmen wordt de elektromotor die normaal de bus aandrijft, gebruikt als dynamo. Dit werkt vergelijkbaar aan een dynamo op een fiets. Immers, als je de dynamo op het wiel zet, gaat het fietsen zwaarder en rem je af. De gewonnen stroom wordt in de hybride bus tijdelijk opgeslagen in grote accu's op het dak van de bus. De opgeslagen stroom wordt weer gebruikt om de elektromotor aan te drijven tijdens het optrekken. Daar waar bij een normale bus de remenergie verloren gaat, gebruikt de hybride de energie dus een stuk nuttiger.

Dieselgenerator

De hybride bussen kunnen alleen over korte afstanden op de accu's rijden. Daarom is er een dieselgenerator geplaatst om de elektromotor van extra stroom te voorzien voor de langere afstanden. Dit betekent weliswaar dat de hybride bus diesel verbruikt en dus co2 uitstoot, maar nog altijd een stukken minder dan bij een normale bus het geval is. Zo wordt bij een normale bus de meeste diesel verbruikt tijdens het optrekken terwijl de hybride bus hiervoor stroom uit de accu's trekt. Bovendien kan de dieselgenerator in de hybride worden gebruikt op het meest efficiente toerental. Hierdoor kan de dieselgenerator in de hybride een stuk kleiner zijn en dus zuiniger en stiller. Een normale bus heeft bijvoorbeeld 8 cilinders, terwijl de hybride dieselgenerator maar 4 cilinders nodig heeft. 

Energieverdeler

De energieverdeler vormt eigenlijk het hart van de bus want deze stuurt de elektromotor, dieselgenerator en condensatoren aan. Het intelligente systeem kent de route en weet waar de bus zich op de route bevindt. Zo kan de energieverdeler de stroom in de accu's optimaal verdelen over de rit waardoor de dieselgenerator zo min mogelijk en zo efficient mogelijk gebruikt wordt.


Gedurende de testfase van 6 maanden wordt de energieverdeler ge-update. Het systeem wordt dus elke keer slimmer en beter, waardoor de hybride bus over de tijd schoner, stiller en zuiniger wordt.

Laatst aangepast op zaterdag 04 december 2010 17:32
 
Poll

Reis je wel eens op lijn 2?

Ja - 66.7%
Nee - 33.3%

Aantal stemmen: 48
Partners
partners
Meer groen
Doe groen, dat scheelt!
Tingle Visuals